Welke voeding is gezond voor ons gebit?

Ons gebit is een kostbaar goed. Dankzij onze tanden en kiezen kunnen we namelijk van alles en nog wat eten. Daarom is het zaak om zuinig te zijn op jouw gebit. Dit begint natuurlijk allemaal bij het tweemaal daags poetsen van jouw tanden. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw tanden mooi wit blijven. Daarbij komt dat het poetsen van jouw gebit je tanden en kiezen sterk houdt. Ook is het goed om jouw gebit regelmatig te laten controleren door de tandarts. Doe dit minimaal één keer per jaar, maar indien mogelijk twee keer. Wist je echter dat je jouw gebit ook gezond kunt houden door bepaalde voeding? Deze tandarts in Den Haag zet hieronder een aantal voedingsmiddelen op een rijtje die goed zijn voor jouw gebit!

1. Fruit
Fruit zit boordevol vitamines. Deze vitmines zijn niet alleen goed voor jouw gezondheid, maar hebben ook een positieve invloed op jouw gebit. Neem bijvoorbeeld appels en peren. Deze twee fruitsoorten stimuleren de productie van speeksel. Waarom dit goed is voor jouw gebit? Omdat speeksel helpt om tandaanslag en voedselresten weg te spoelen. Ook ananas is een fruitsoort die goed is voor jouw tanden en kiezen. Eet je regelmatig een ananas? Dan merk je mogelijk dat deze vrucht ervoor zorgt dat vlekken op jouw tanden snel verdwijnen. Bijkomend voordeel is dat jouw tandvlees ook nog eens sterker wordt wanneer je regelmatig ananas eet. 

2. Groente
Naast fruit is ook groente goed voor jouw gebit. Net als bij appels en peren, verhoogt bloemkool bijvoorbeeld ook de speekselproductie. Jouw tanden worden dus een stuk witter wanneer je deze groente regelmatig eet. Ook broccoli, sla en spinazie zijn gezond voor jouw gebit. Dit omdat deze groentesoorten veel ijzer bevatten. Waarom ijzer goed is voor jouw tanden en kiezen? Omdat er een soort beschermlaagje gevormd wordt door het ijzer. Dit laagje zorgt ervoor dat er minder snel vlekken ontstaan op jouw tanden en kiezen. Bijkomend voordeel is dat ijzer het tandglazuur beschermt tegen allerlei zuren. Tot slot is ook wortel ontzettend goed voor jouw gebit. Wortels bevatten namelijk veel vitamine A. Deze vitamine zorgt ervoor dat jouw tandglazuur gezond blijft. Wil je een gezond gebit? Zorg er dan voor dat je geregeld één van de groentes eet die we zojuist beschreven. 

3. Kaas
Nederlanders worden vaak kaaskoppen genoemd. Kaas wordt hier in groten getale geproduceerd en daarnaast zijn veel Nederlanders er dol op. Wist je echter dat kaas ook een beschermende werking heeft voor jouw gebit? Waarschijnlijk niet. Toch is kaas een voedingsmiddel dat jouw tanden en kiezen kan beschermen. Dit product bevat namelijk veel zuivel, calcium en fosfor. Deze stoffen vormen een soort beschermlaagje voor tanden en kiezen. Ze beschermen jouw gebit namelijk tegen de zuren die in verschillende producten zitten. Daarnaast wordt beweerd dat veelvuldig kaas eten tanderosie kan voorkomen. 

4. Zalm
Ben je dol op vis? Dan gaat er vast en zeker ook geregeld een zalmpje naar binnen. Veel mensen vinden het heerlijk om zo nu en dan een zalm te eten. Deze vissoort is overigens ook nog eens goed voor jouw gebit. We kunnen hier dus wel spreken van een win-winsituatie. Zalm is namelijk rijk aan vitamine D en calcium. Deze twee stoffen zorgen niet alleen voor sterke botten, maar ook voor stevige tanden en kiezen. 

5. Sesamzaadjes
Tot slot besteden we nog even aandacht aan sesamzaadjes. Niet iedereen is er dol op, maar toch is het wel goed voor jouw gebit. Waarom? Allereerst omdat de zaadjes ervoor zorgen dat de hoeveelheid tandplak afneemt. Ten tweede zorgen sesamzaadjes ook nog eens voor de ontwikkeling van tandglazuur. Tot slot bevat dit voedingsmiddel ook nog een grote hoeveelheid calcium en dat is goed voor de stevigheid van jouw gebit. Eet je weinig sesamzaadjes maar drink je bijvoorbeeld wel veel smoothies? Koop dan een zakje sesamzaad en voeg wat zaadjes toe aan jouw smoothie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*